
آییننامه جدید واردات خودرو که پس از ایرادات دیوان عدالت اداری به آییننامه قبلی 29 مردادماه مصوب شد، دارای زوایای پنهانی است. از جمله میتوان به کاهش تعداد خودروهای وارداتی در آییننامه جدید، نسبت به آییننامه قبلی اشاره کرد بهطوریکه در آییننامه قبلی ورود 90 هزار خودرو پیشبینی شده بود حال آنکه در آییننامه جدید طبق محاسبات دنیای اقتصاد کمتر از 76 هزار دستگاه وارد کشور خواهد شد. در واقع میتوان گفت که گرچه دولت با کاهش تعرفهها در آییننامه جدید قدمی به سود واردات برداشته اما با تغییر ارز تخصیصی به سمت محصولات لوکستر، تعداد وارداتیها را کاهش داده است. به نظر میرسد که هدایت ارز واردات به سمت خودروهای لوکس با هدف حمایت از مونتاژکاران صورت گرفته باشد.