
صنعت خودرو ایران بار دیگر در آستانه یک بزنگاه قرار گرفته است؛ بزنگاهی که با فعال شدن «مکانیسم ماشه» میتواند به آزمونی تازه برای این صنعت بدل شود. پس از دو دوره تجربه تحریمهای سخت که نفس خودروسازان را گرفت و مسیر تولید و سرمایهگذاری را با چالشهای جدی مواجه کرد، حالا نگاهها به آیندهای دوخته شده که بیش از هر زمان دیگری با ابهام و ریسک همراه است. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند صنعت خودرو بهواسطه سالها انقطاع از بازار جهانی و محدود شدن به یک اکوسیستم داخلی، در برابر موج جدید فشارها مقاوم شده و مکانیسم ماشه اثر کاهنده چندانی بر این صنعت نخواهد داشت. در مقابل اما گروهی دیگر بر این باورند که این مکانیسم، تیری دیگر بر پیکره ضعیف خودروسازی خواهد بود و باید در انتظار روند نزولی دوباره در تولید، کیفیت و سرمایهگذاری بود. در این میان، پیشبینی سال گذشته یکی از خودروسازان درباره وضعیت صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴ بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است؛ گزارشی که سه سناریوی «بهبود شرایط»، «تداوم وضع موجود» و «بدتر شدن اوضاع» را ترسیم کرده و حالا در سایه فعال شدن مکانیسم ماشه، سناریوی سوم بیش از دو گزینه دیگر به واقعیت نزدیکتر به نظر میرسد.